Virtuell virkelighet (VR) – hva er det egentlig?

Det snakkes mye om virtuell virkelighet for tiden. Med forkortelser som VR, AR og MR er ikke rart at mange roter med begrepene.

Kort fortalt er VR (virtuell virkelighet) en opplevelse i en datagenerert verden. Denne datagenererte verdenen overføres til øynene dine via et sett briller og tilhørende sensorer. Eksempler på slike er HTC Vive, Oculus Rift og Playstation VR.

VR krever bruk av forholdsvis kraftige datamaskiner, og utstyr som svært presist måler bevegelsene dine. Det å levere en virkelighetstro virtuell verden til netthinna var helt utenkelig bare for noen få år siden. Nå er prosessorene og grafikkortene blitt så kraftig at muligheten finnes, og teknologien blir stadig bedre.

360-gradersfilm er ikke VR!
Det finnes rimelige løsninger som lar deg oppleve  360-graders filmer og bilder på en «VR-aktig» måte – som Google Cardboard og Samsung Gear VR. Det kan være både kult og stilig, og gir en smak og innføring i «VR-verdenen» – men 360-graders bilder og filmer er ikke det samme som VR.

Eksempel på 360-gradersfilm:

I en VR-verden kan du til sammenligning bevege deg fritt omkring. Omgivelsene og hele verdenen generes rundt mens du beveger deg.Verdenen du befinner deg i er ikke ferdig innspilt. Går du eksempelvis rundt i et kjøkken i en VR-verden, kan du åpne skuffene, plukke opp kniven og starte å lage mat. Det er på mange måter som å befinne seg inne i et dataspill.

Derfor er det ikke uventet spillbransjen som driver mye av utviklingen innen VR. For å utvikle VR-materiale trenges det programmerere. Kreative artister. 3D-grafikere. Folk som kan kode. Dem trenger vi flere av!

Mens spillbransjen driver utviklingen, er VR på full fart inn i andre områder. Helse og undervisning er to store sektorer som for fullt begynner å se nytten av VR. Hvorfor gjøre alt i den virkelige verdenen, når man kan gjøre det samme i en virtuell verden? Her snakker vi om enorme muligheter for økt produktivitet og høyere verdiskaping. Det handler om å bruke teknologien til å skape et enklere og mer effektivt samfunn.

Et par eksempler på VR:

AR – et lag oppå virkeligheten
I VR er vi altså fullstendig omsluttet av en virtuell verden. Men hva om vi kombinerer den virkelige verdenen med  datagenerert informasjon? Da får vi AR (Agumented Reality). Eksempler på AR-løsninger er «smarte frontruter» i biler, som viser deg diverse informasjon «oppå» det du ser. Du ser altså virkeligheten, men det legges et «lag» med utvidet informasjon oppå.

Google Glasses var også et tidlig eksempel på AR-teknologi. Se for deg at du rusler nedover gata. Du kan ta på deg briller og får diverse informasjon om verdenen rundt deg projisert på netthinna. F.eks. veivisning, informasjon om avstander, navn på bygninger osv. Eller kanskje hvor vennene dine befinner seg? Kun fantasien setter begrensningene. Mange spår at ulike AR-løsninger har et større potensiale i og kan gi enda større nytteverdi enn rene VR-løsninger.

Eksempel på AR med bruk av den kommende Microsoft Hololens:

MR – blander VR og den ekte virkeligheten
Virkelig interessant blir det når vi snakker om MR (Mixed Reality). Dette er en hybrid virkelighet, hvor den virkelige verden slås sammen med en datagenerert verden.

I MR kan virkelige, fysiske objekter og datagenererte objekter agere og interaktere sammen. Et eksempel på en kommende MR-løsning er nevnte Microsoft Hololens. Sjekk ut denne demonstrasjonen med Hololens og spillet Minecraft (hopp til 2:30), hvor selve spillverdenen plasseres oppå et fysisk bord:

Enorm utvikling
Selv om VR- og MR-utstyr foreløpig er for kostbart for folk flest, ventes det et skred av rimeligere og mer folkelige produkter fremover. Utviklingen går raskt, og stadig nytt utstyr og nye bruksområder vil dukke opp.

Blant annet satser Google tungt på VR med sin Daydream-plattform, som forenkler bruk av VR og 360-gradersmateriale via mobiltelefonen. Denne plattformen skal også gjøre det enklere å få tak i «VR-applikasjoner».

Jeg er overbevist om at VR/AR/MR etter hvert vil være noe alle har tilgang på, og bærer med seg til en hver tid. Enn så lenge kan vi vanlige dødelige kose oss med enkle løsninger som Google Cardbox eller Samsung Gear. Men da snakker vi altså ikke om VR. VR og 360-gradersvideo er som nevnt to helt forskjellige ting.

(Kilder: WiredPocket-Lint, The Foundry, Wareable, Techtimes, Pocket-Lint, Making View, Vixel)

Håvard Røste

Hei, stas at du er innom! Jeg har 25 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet teknologi (tek), medier og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for tek og medier, men har etter hvert også fått litt sansen for folk. Har hatt roller som redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef, daglig leder, klyngeleder og teknologi-direktør. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Er ansatt i den offensive medie- og teknologiselskapet Kilde (KildeGruppen AS) hvor jeg har ansvar for området "teknologi og data", og fungerer også som prosjektleder for et nyskapende rekrutterings- og profileringsprosjekt, "T10". Når jeg ikke jobber med medier og tek er det ofte joggesko som slites ut, spader som settes i jorden eller malerkoster som svinges. Ellers blir fluestanga ALT for lite brukt! :-) (Foto: Kilde / Trond Lillebo)