Valget er tatt. Bilen er bestilt. Etter omlag ett år med ymse prøvekjøring og masse research er jeg i boks.
Eller – det vil si – bilen er bestilt. Den er slett ikke i boksen sin enda.
Ikke uventet ble det en Skoda Octavia 1,4 TSI, 2010-modell. Bilen imponerte meg stort med denne motoren. 1,4-liters motor i en såpass stor bil høres for de fleste merkelig ut, men den er faktisk råsterk – maks dramoment på 200 nm er på plass alt ved 1500 RPM, og følger deg helt opp til 4000 RPM.
I praksis føles motoren mer som en 2-liters turbodiesel med 130-140 gamp. Og forbruket er på dieselnivå, rundt halvliteren på langkjøring. Og mye mer godt kan sies om denne motoren, som også er å finne i ymse VW- og Audi-modeller.
Så hvorfor ble det en Octavia? Det åpenbare er at den gir svært mye bil for pengene. For ganske nøyaktig 300 000 får jeg en bil med blant annet følgende utstyr:
Og det er selvsagt mye mye mer.
Mange synes nok det virker råflott å kjøpe en splitter ny bil. Og det er liten tvil om at verdifallet er stort og at man får flotte bruktbiler med langt høyere status til slike summer.
Status betyr imidlertid lite for meg – og jeg har alltid drømt om det å eie en helt ny bil, som er skreddersydd med akkurat det utstyret JEG vil ha. En ny bil, som forhåpentligvis gir et problemfritt bilhold i noen år fremover, bl.a. takket være fabrikksgaranti og lange serviceintervaller (30′ på denne Octaviaen). Det er unektelig noe jomfruelig over en ny bil. Jeg kan allerede kjenne nybil-lukta!
Leveringstid er forresten ca 8 uker, dersom alt går etter planen. Det meldes forresten om STOR pågang etter Octavia med denne motoren på kontinentet, spesielt dersom du skal ha utgaven med automatkassa (DSG). Ventetider opp mot 6 måneder ryktes. Produksjonen av min bil skal visstnok starte i uke 26 – fingers crossed.
Jeg kommer tilbake med en mer utfyllende rapport etter å ha eid bilen noen uker. Måtte sommerferien går fort dette året!