Tusen takk for fantastisk kundeservice!

Det er mange bedrifter som diskuteres og evalueres rundt omkring på nettet –  på diskusjonsforum, prisguide-tjenester, blogger og ulike sosiale medier som Facebook og Twitter. Bedriftenes kundeservice diskuteres, så vel som kvalitet på varer og tjenester som tilbys.

Denne – kall det varepraten – er selvsagt spennende for bedriftene å følge med på. På den måten kan man fange opp nyttige tilbakemeldinger, man kan delta i debatten, og dermed drive produktutvikling og merkevarebygging.

Det finnes en rekke verktøy som lar deg overvåke slike kanaler automatisk. Google Alerts er et eksempel på en slik tjeneste, som attpåtil er gratis og fungerer godt. Ulike Twitter-klienter lar deg også sette opp auto-søk, som gir deg en melding hver gang f.eks. din bedrifts navn blir nevnt.

Men dette er gammelt nytt for mange bedrifter i dag. Mange bedrifter har satt opp slik overvåking av digitale medier for lengst, og følger med på varepraten i alle mulige digitale kanaler. Det har ikke minst jeg fått merke, da jeg i en bloggpost nevnte Jernia. Dagen etter mottok jeg over 100 klikk fra Jernias nettsider.

Det viser seg at klikkene kommer fra en lukket del av Jernias sider, trolig et slags intranett eller egne nettsider for de ulike butikkene. Her har Jernia etter all sannsynlighet satt opp en overvåkningstjeneste, som også følger med på blogger. Og folk klikker seg inn. Det er jo bare flott det!

Så nå lurer jeg rett og slett litt på hvor mange av de andre bedriftene som kjører tilsvarende opplegg. Hva med Elkjøp, Expert, Komplett.no, Maxbo, Montér, Skeidar, Bohus, Home & Cottage og Plantasjen?

Eller hva med Netcom, Norwegian, Stormberg, G-Sport og Intersport? For ikke å snakke om avishus som Edda Media, A-Pressen, VG og Dagbladet?

Så har vi jo også aktører som Kongsvinger og Trondheim kommune, NSB, Statens vegvesen og energiselskaper som Statkraft, Hafslund, Agder Energi og BKK.

Har disse bedriftene også satt opp tilsvarende overvåkning av blogger, og følger med på hva det snakkes om? Det vet jeg kanskje mer om etter noen dager.

Kommer du kanskje hit fra en av disse bedriftene? I så fall synes jeg det er helt topp at dere følger med. Fortsett med det!

Og ja, forresten – beklager den villedende overskriften. Dette er som du sikkert skjønner et aldri så lite eksperiment 🙂

Håvard Røste

Hei, stas at du er innom! Jeg har 25 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet teknologi (tek), medier og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for tek og medier, men har etter hvert også fått litt sansen for folk. Har hatt roller som redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef, daglig leder, klyngeleder og teknologi-direktør. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Er ansatt i den offensive medie- og teknologiselskapet Kilde (KildeGruppen AS) hvor jeg har ansvar for området "teknologi og data", og fungerer også som prosjektleder for et nyskapende rekrutterings- og profileringsprosjekt, "T10". Når jeg ikke jobber med medier og tek er det ofte joggesko som slites ut, spader som settes i jorden eller malerkoster som svinges. Ellers blir fluestanga ALT for lite brukt! :-) (Foto: Kilde / Trond Lillebo)