Teknologiåret 2021 – syv trender



Å se inn i fremtiden er en øvelse få er forunt å lykkes med. Her er i det minste noen antydninger om hvilke fokus teknologiåret 2021 kan føre med seg!

1. Big data

Uansett om data er den nye oljen eller ikke – hvem skal eie datene våre? De store digitale plattformene har for lengst forstått tegningen – og sågar bygget hele sine forretningsmodeller rundt fangst og foredling av data.

Plattformer som Amazon og Facebook er  under stadig større press. Har «big tech»-aktørene fått for mye makt? Blir Facebook delt opp? Får vi på plass de «10 bud for deling av data» her til lands?

Dette vil både vi sluttbrukere og ulike regulatorer garantert snakke mer om i året som kommer.

2. Personvern

Det henger sammen med forrige punkt; det finnes som kjent ingen gratis lunsj. I internett-økonomien er du varen. Og det viser seg at folk flest er villige til å gi fra seg informasjon i bytte mot relevante og skreddersydde tjenester. Jeg vil ha tilbud på fluefiskeutstyr, ikke strikkeoppskrifter, og helst til rett tid og sted. Til gjengjeld får Google vite hvor jeg er og hva jeg søker på.

Men hvor langt skal vi strekke det – hva om jeg kan få billigere forsikringer mot at jeg gir fra meg helse- og aktivitetsdata? Hvordan balanserer vi hensynet til personvern opp mot muligheten for å utvikle plattformer og tjenester? Hva skjer rundt GDPR – trenger EU å revitalisere dette rammeverket for å være konkurransedyktige globalt?

Siste ord er langt fra sagt.

3. Cybersikkerhet

Vi har trolig bare sett starten på nettkriminalitet, -svindel , ulike IT-angrep  og elektronisk krigføring. I 2021 må alle lære seg grunnleggende datasikkerhet. Husk for all del å slå på tofase-autentisering på de digitale tjenestene du benytter, ha gode passord-rutiner og sjekk om dine e-poster og passord er blitt «kompromittert».

Ulike former for «deepfakes» kommer for fullt – der både videoer og stemmer/telefonsamtaler kan forfalskes – og det er nær sagt umulig å se og høre hva som er ekte og ikke. Fokuset på «fake news» øker ytterligere – og vi må alle bli bedre på kildekritikk!

Her kan Norge gå foran og ta en posisjon – gjennom sterke klynger og kompetansemiljøer..

4. Fjernjobbing

Aldri før har vi jobbet mer fra hjemmekontor enn i 2020. Hele Norge har lært seg å finne «mute»-knappen og gjennomføre mer eller mindre vellykkede møter og webinarer på Teams og Zooms. Teknikken er på plass, men hva med det emosjonelle?

Hybride arbeidsplasser får stadig mer fokus – der vi slutter å spørre folk om «de er på jobb» – altså i betydningen om du fysisk er på kontoret. Jobb er ikke et fysisk sted lenger. Den nye normalen betyr for mange at «vi jobber der vi er«.

Så er spørsmålet hva dette betyr for gjeldende lover og regelverk, som er tilpasset en helt annet hverdag og tid enn det digitale 2021. Og – er du leder, bør du kanskje oppdatere deg litt på temaet fjernledelse..

5. VR og AR

Facebook-eide Oculus sin siste VR-brille Quest 2 har solgt i bøtter og spann. Endelig har VR blitt så enkelt, billig og bra at folk flest begynner å fatte interesse!

VR/AR-revolusjonen handler imidlertid om mer enn å bevege seg i virtuelle spillverdener med stadig større realisme: Den handler om å skape et mer effektivt grensesnitt mellom menneske og maskin – hvor smartelefonen gradvis erstattes av mer effektive verktøy der «verden blir tapetsert med data«.

De fleste spår at ulike AR-briller etter hvert blir allemannseie, men dette skjer neppe i 2021. I 2021 kan du derimot forvente at AR-teknologi dukker opp i stadig flere situasjoner, alt fra i bilen til ulike apper på mobilen, f.eks. innen shopping (se hva Google tenker om å shoppe sminke). Og har du ikke prøvd en moderne VR-brille enda, er tiden inne for å gjøre det i 2021.. V

6. Kundereiser

Tibber, Kolonial, Bulder Bank og Dipper. Eksempler på moderne selskaper som som elsker kundene sine. I 2021 holder det ikke å engasjere et callsenter for å vinne kunder – eller drive kundeservice. Bedriften må ha kundeservice i ryggmargen og levere friksjonsfrie kundereiser.

Beklager, men alle dere gammeldagse aktører som må RINGE til kundene for å avtale levering eller skaffe til veie andre detaljer – bye bye! Og ofte handler det om å ikke være dust!

Vi må jobbe med brukerinnsikt og virkelig forstå brukerens situasjon. For å klare dette må bedriftene blant annet drive endringsledelse og skape effektive interne arbeidsprosesser.

.7. Smarte(re) hjem

Det meste av duppedingser blir koblet opp mot Nettet ™. Høyttalere, ringeklokker, lyspærer, dørlåser, vaskemaskiner, værstasjoner, ladebokser, støvsugere… Dermed kan dingsene våre gjøre en enda bedre jobb med å gjøre hverdagen vår enda enklere.

Til og med IKEA har nå lansert en satsing på smarte hjem. I 2021 kommer mange til å skaffe seg slike smarte dingser og mange blir skuffet over at dingsene enda ikke snakker helt godt sammen.

Ikke HELT smarte hjem-kategorien, men kanskje blir 2021 året da du skaffer deg din egen digitale psykolog, i form av Woebot?

Flere spådommer
Ikke fått nok enda? Sjekk ut MITs oversikt over teknologier som påvirker samfunnet vårt nå. Saken er riktignok snart ett år gammel – men likevel stadig aktuell!

Prøv deg også på TUs spåkule for 2021!

Det kunne vært et eget punkt på listen, men livslang læring blir også stadig viktigere, både i 2021 og årene som kommer etterpå.

Godt teknoår! 🙂

(Toppbilde: Nicole Michalou / Pexels.com)

Les også

Share

Håvard Røste

Hei, stas at du er innom! Jeg har 20 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet mellom teknologi, medier og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for tech og medier, men har etter hvert også fått litt sansen for folk. Har hatt roller som journalist, ansvarlig redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef, daglig leder, prosjektleder og klyngeleder. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Er for tiden ansatt i Hamar Media hvor jeg har ansvar for området "Teknologi og Data". Når jeg ikke jobber med medier og tech er det trolig joggeskoene som slites ut, spader som settes i jorden eller malekoster som svinges. Ellers blir fluestanga ALT for lite brukt! :-)