Slik bruker jeg sosiale medier

Bilde: SXC.hu

Advarsel: Du som har masse erfaring med sosiale medier får neppe særlig utbytte av å lese denne artikkelen, men mindre du bare vil se hvordan jeg personlig bruker disse verktøyene.

Ok, bra. Du er sånn passe halvblank innen sosiale medier – har kommet deg på Facebook, og har hørt snakk om Twitter og Linkedin. Du har sett nytten av Facebook, hvor du kommuniserer med venner og kjente – fint.

Men hvordan skal du bruke alle disse tjenestene? Hva er poenget med Twitter når du er på Facebook? Noen av disse spørsmålene blir forhåpentligvis litt klarere etter at du har lest hva jeg bruker de ulike sosiale mediene til.

Noen fasit har jeg definitivt ikke, og det tror jeg heller ikke finnes. Det er drøssevis av ulike fremgangsmåter og tilnærminger til disse mediene. Det som fungerer for meg, fungerer ikke nødvendigvis for alle.

Men nok prat – her er en rask gjennomgang av de verktøyene jeg bruker og hvordan jeg bruker dem.

Facebook: For venner, bekjente og familie. Selv prøver jeg å holde bedriftskontakter unna her, med unntak av at jeg er «fan» av enkelte bedrifter. Jeg prøver å dele litt mer private ting og holder meg stort sett unna fag. Jeg prøver likevel å dele litt nyttig informasjon – og ikke bare helt meningsløse statusoppdateringer. På Facebook holder jeg meg oppdatert på hva den litt utvidede vennekretsen og slekten holder på med, hva deres «livsstatus» er osv, men det er selvsagt mye som går meg hus forbi. Det hender jeg bruker Facebook som et oppslagsverk, for å se hvor i verden den og den personen holder til, hva de holder på med, om de er gift og har barn osv.

Twitter: Først og fremst fag! Men fungerer også som en mer generell nyhetstjeneste. Her følger jeg spennende folk innen media/PR og andre personer som jeg synes er verdt å følge med på. Ikke nødvendigvis folk jeg kjenner eller har møtt personlig selvsagt. Jeg prøver å dele mest mulig faglige ting og ting som kan ha interesse for et stort antall personer. Twitters arena er hele verden! Det du skriver her kan plukkes opp av absolutt alle (med mindre du har sperret for det).

Linkedin: Bedriftskontakter. For meg er Linkedin Facebook for bedriftsmarkedet. Her prøver jeg å samle opp kontakter i bedrifter jeg har jobbet med, kollegaer og eks-kollegaer. Dette er nesten alltid folk jeg har møtt personlig og har «gjort forretninger» med på et vis. Jeg kan følge med på karrieren til kontaktene mine og oppdatere min egen karrierevei/CV etter hvert som den forandrer seg. Ellers finnes masse spennende grupper på Linkedin, hvor forskjellig faglig diskuteres. For eksempel er jeg medlem av gruppen «sosiale medier«.

Yammer: Kollegaene mine. Yammer er på mange måter Twitter for bedriften. Alle med bedriftens e-postadresse kan bli medlem av din bedrifts gruppe. Her kan du opprette undergrupper i bedriften, du kan følge spesielt interessante personer og du har din egen profil hvor du legger inn ditt arbeidsområde osv. Via statusoppdateringer kan du stille spørsmål, opplyse om hva du jobber med osv. Et fantastisk verktøy for å få oversikt over folk i bedriften din, hva de kan og hva de jobber med. Funksjonalitet som dette bør bli standard i et hvert intranett!

MSN Live: Lynmeldinger, fortrinnsvis for venner. Men en og annen bedriftskontakt og/eller kollega har også funnet veien hit. Jeg merker at MSN Live blir stadig mindre brukt, og taper hos meg litt terreng mot spesielt Yammer, men er fortsatt i daglig bruk. Foretrekkes over e-post når det gjelder korte, kjappe og uformelle meldinger.

Google Picasa Web Albums: Lagring av bilder online, f.eks. fra ferieturer, som stort sett deles til venner og familie.

Diskusjonsforum: Som f.eks. Diskusjon.no. Her kan jeg stille spørsmål om ulike ting, diskutere og få masse nyttig informasjon. Det finnes nisjefora, f.eks. for lyd- og bildeprodukter, eller fora for alt mellom himmel og jord. Diskusjonsforumene var var på sett og vis de første sosiale mediene – og dukket opp for fullt i sin moderne form mot slutten av 90-tallet.

Dette er vel sånn grovt sett de tjenestene i kategorien sosiale medier jeg bruker. Det finnes jo en drøss av andre slike tjenester, og jeg har testet ut mange andre enn disse her også, men de jeg nevner over bruker jeg stort sett daglig.

Er det noe du lurer på? Er det noe som er uklart? Jeg svarer gjerne på konkrete spørsmål og utdyper mer rundt disse tingene i forumtråden nedenfor 🙂

Håvard Røste

Hei, stas at du er innom! Jeg har over 20 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet mellom teknologi, medier og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for tek og medier, men har etter hvert også fått litt sansen for folk. Har hatt roller som journalist, redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef, daglig leder, prosjektleder og klyngeleder. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Er for tiden ansatt i den offensive mediebedriften Hamar Media hvor jeg har ansvar for området "Teknologi og Data". Når jeg ikke jobber med medier og tek er det trolig joggeskoene som slites ut, spader som settes i jorden eller malerkoster som svinges. Ellers blir fluestanga ALT for lite brukt! :-)