Rikingenes egen fjesbok

affluenceStadig flere tar i bruk sosiale nettverk – og de velbemidlede blant oss er intet unntak. Nå har rikingene sågar fått sin helt egen tjeneste – Affluence.org.

Det er gratis å bli medlem, men du må være god for minst 3 millioner dollar eller husholdningen din må en samlet inntekt på minst 300 000 dollar årlig.

Skulle du mot formodning ikke møte noen av disse kravene, kan du fortsatt bli medlem, dersom minst fem personer som møter kravene anbefaler deg.

Tjenesten ble lansert i september i fjor og skal allerede ha over 20 000 medlemmer. På medlemslisten står etter sigende både celebriteter, investorer og andre kjente personligheter fra hele verden.

Av 40 søkere sies 39 å bli avvist. Og er du først inne, er det slett ikke sikkert du forblir medlem for alltid. Medlemsmassen blir nemlig fortløpende «kvalitetssikret».

Blant mulighetene som tilbys medlemmene er tilgang til eksklusive fester, happenings, prioritert tilgang til klubber, hoteller og resturanter.

Spørsmålet er hvor seriøst dette er. Bak tjenesten står nemlig en tidligere omstridt person ved navn Scott Mitchell. Det KAN være snakk om en tjeneste satt opp for å samle inn brukerdata, som senere kan misbrukes. Du bør uansett tenke deg om to ganger før du overlater en drøss av personlig info til sosiale nettverk som dette.

Ellers har vi bare så vidt sett starten på dette med nisje-nettverk. En tjeneste som Ning tar det hele enda ett steg videre, og lar deg opprette egne sosiale nettverk.

Utfordringen blir å integrere de ulike nettverkene. Vi vil ikke ha en drøss av sider og tjenester som vi må logge inn på, med ditto brukernavn og passord. Alt bør kunne styres fra ett enkelt grensesnitt – hvor vi har full oversikt over Facebook, Twitter og andre tjenester og nettverk vi er medlem av.

(Kilder: WLWT.com, Florida Trend)

Håvard Røste

Hei, stas at du er innom! Jeg har over 20 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet mellom teknologi, medier og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for tek og medier, men har etter hvert også fått litt sansen for folk. Har hatt roller som journalist, redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef, daglig leder, prosjektleder og klyngeleder. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Er for tiden ansatt i den offensive mediebedriften Hamar Media hvor jeg har ansvar for området "Teknologi og Data". Når jeg ikke jobber med medier og tek er det trolig joggeskoene som slites ut, spader som settes i jorden eller malerkoster som svinges. Ellers blir fluestanga ALT for lite brukt! :-)