Har du orden i sokkekaoset?

(Foto: Sxc.hu)
(Foto: Sxc.hu)

Har du alltid orden i sokkeskuffen? Har du aldri problemer med å finne et par like sokker? Da er det bare å gratulere – du kan herved slutte å lese videre.

Min egen sokkeskuff inneholder kanskje 20-30 par svarte sokker – eller det vil si – «svarte» og «par». De var nok ganske svarte en gang og de hørte nok naturlig sammen med et annet eksemplar av arten. Nå kommer de i ulike nyanser av grått, med noen bortimot svarte varianter innimellom, og de har mistet sin naturlige følgesvenn.

Det er ikke sjelden jeg sliter med å finne et par som funker sammen. De må jo ha sånn nogenlunde samme farge, struktur og fasong. En lysegrå ankelsokk og en sort ulvang-sokk er liksom ikke helmatch. Og ofte dukker det opp varianter med hull og andre skavanker, som brått og uventet sendes til de evige jaktmarker via kjøkkebenken.

Flere ganger har jeg tenkt at NÅ må jeg se å kvitte meg med samlingen. Rett og slett bare pælme hele sullamitten og gå til innkjøp av et fresht og nytt parti sokker. Gang på gang har det blitt utsatt. Jeg tar meg selv i å kjøpe et par i ny og ne – for de koster jo gjerne litt også – iallfall hvis du skal ha kvalitetssokker. Dessuten er ikke sokke-shopping verdens kuleste idrett.

Og hvis du ikke har merket det enda – så er det ganske stor forskjell på sokker – selv noe så enkelt som svarte sokker. Enkelte holder deg tørr og varm og gir deg en bra følelse, mens andre er stikkende, holder på fuktigheten i bruk, passer dårlig på foten og er generelt ubehagelige. Noen varer en evighet, andre går det hull på etter et par uker med trappeløping (antisklitapen i trappa har sokker som favorittrett).

For min del var det uansett på høy tid å handle. Men hvor burde jeg kjøpe sokkene mine? Jeg har blandede erfaringer med billigsokker fra f.eks. H&M, og sorte sokker i mer eksklusive sjapper koster jo gjerne en hånd og to tær. Men hva med nettbutikkene?

Joda, det finnes naturligvis nettbutikker som selger sokker, f.eks. Ametrine og EFI, og noen av dem tilbyr sågar et abonnement – slik som SuperSocks og Svartesokker.no. Sistnevnte er en nystartet tjeneste, som blant annet drives av en god venn av meg – @trulsvaagan.  Jeg bestemte meg for å sjekke den ut.

Førsteinntrykket av butikkløsningen til Svartesokker.no er at det ser litt 2001 ut, men det er for så vidt oversiktlig, ryddig og greit. De er også tilstede på Twitter og Facebook – ikke den helt voldsomme aktiviteten enda, men uansett bra. Dog burde de brukt en page/side i Facebook, fremfor en gruppe. Det anbefalte for firmaer er å bruke sider (les mer i denne artikkelen på NRK Beta).

Jeg bestemte meg for å bestille et prøvepar til 20 kroner, for å sjekke ut kvaliteten og selve butikkløsningen. Betalingen gikk greit for seg via Paypal (man kan enten betale med kredittkort direkte eller logge seg inn og bruke Paypal-kontoen).

Sokker og vareinformasjon
Sokker og vareinformasjon

Ordrebekreftelse ble mottatt på e-post og etter tre dager dumpet en konvolutt ned i postkassen. I tillegg til selve sokkene lå det også med et infoark med diverse informasjon om sokkene – bl.a. vaskeanvisning. Her står det å lese at sokkene har håndsydd tå, har gjennomgått en silikonvask og dessuten anti-bakteriell behandling.

Ifølge varedeklarasjonen er sokkene produsert i 40 % modal, 40 % bomull, 15 % polyamid og 5 % elastan. På undersiden er det innbrodert svartesokker.no.

Førsteinntrykket av sokken er svært positivt. Den har meget god passform og stoffet føles mykt og behagelig. Det gode inntrykket har fortsatt etter hvert som jeg har brukt sokken og vasken den noen ganger. Den ser ut til å holde seg veldig bra, selv om det på ingen måte er snakk om noen langtidstest enda (fire ukers bruk og tre vasker).

Jeg vurderer å kjøpe en startpakke og eventuelt tegne et abonnement hos svartesokker.no, for dette virker definitivt å være bra saker.

Men jeg hører gjerne om erfaringer med tilsvarende tjenester, eller om andre gode sokkekjøp. For hvis du har lest så langt har du trolig en viss interesse for svarte sokker 🙂

Håvard Røste

Hei, stas at du er innom! Jeg har over 20 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet mellom teknologi, medier og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for tek og medier, men har etter hvert også fått litt sansen for folk. Har hatt roller som journalist, redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef, daglig leder, prosjektleder og klyngeleder. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Er for tiden ansatt i den offensive mediebedriften Hamar Media hvor jeg har ansvar for området "Teknologi og Data". Når jeg ikke jobber med medier og tek er det trolig joggeskoene som slites ut, spader som settes i jorden eller malerkoster som svinges. Ellers blir fluestanga ALT for lite brukt! :-)