«The Metaverse» er et begrep som stadig oftere dukker opp på tek-himmelen. Hva er egentlig metaverset og erstatter det dagens internett?
The Matrix (min favorittfilm gjennom tidene) og Ready Player One. Du har sikkert sett dem. Her strekkes sci-fi-strikkene langt, spesielt i førstnevnte, men faktum er vi er på full fart mot en verden hvor det fysiske og digitale blandes sammen.
Denne sammenblandingen muliggjøres av ny teknologi, primært i form av VR- og AR-briller, kombinert med lynraske trådløse nettverk (slik som 5G). Med morgendagens VR- og AR-briller kan selve prosesseringen gjøres i skyen, slik at realisme og ytelse vil kunne nå uante nivåer – selv i tynne og lette briller, linser eller andre dingser.
Se for deg at digitale elementer kan plasseres oppå virkeligheten ved bruk av avanserte AR-briller. Eller se for deg at du kan dukke fullstendig inn i en datagenerert verden via VR-briller. Graden av «digitalitet» (i mangel av et bedre norsk ord for «immersiveness») – også omtalt som «the XR spectrum» – varierer fra situasjon til situasjon.
En verden full av andre mennesker, aktiviteter, muligheter, byer og alt annet tenkelig og utenkelig innhold. Fysiske og digitale personer, objekter og informasjon, om hverandre. Alt godt beskrevet av Charlie Fink, med uttrykket
«The world will be painted med data» .
Trolig vil en og samme brille ha mulighet for både AR og VR, slik som verdens mestselgende VR-brille Oculus Quest 2 delvis er i stand til. Oculus er for tiden den ledende produsenten av VR-briller, og er eid av ingen ringere enn Facebook. SoMe-gigantens øverste leder har sågar nylig uttalt at Facebook vil transformere seg fra et «SoMe-selskap» til å bli et «Metaverse-selskap».
Og alle de andre store tech-gigantene er med på løpet. Både Apple, Google, Microsoft og flere investerer tungt i det som forventes å bli «det neste store» etter smarttelefonen – eller fremtidens internett, som nå altså stadig oftere omtales som the metaverse.
Metaverset vil være en slags legemeliggjøring av internett slik vi kjenner det i dag. I metaverset ikke bare leser eller ser du på innhold som på dagens internett, men du er faktisk midt inne i innholdet. Eller innholdet kan ta plass rundt deg, der du befinner deg.
Mange mener metaverset rett og slett er det nye internett. Og at vi på et tidspunkt kun refererer til dette som internett. Ingen snakker jo om «the information superhighway» lenger, slik man gjorde på 1990-tallet.
For å få til et vellykket metavers (eller fremtidig internett) må mye være på plass. Man trenger hardware, programvare og en viss etterspørsel. Sentralt i dette er enighet om felles teknologi-standarder. Slik som OpenXR – en standard som får stadig flere supportere, senest Oculus (og dermed Facebook).
Vi er på full fart mot en verden beriket av data. En verden hvor det fysiske og digitale smelter sammen. En verden hvor vi kan reise gjennom tid og sted, møte mennesker, jobbe, være sosiale, oppleve, shoppe, lære, bygge, tjene penger, spille, la oss underholde…
Enten du velger å gjøre det fysisk, digitalt, eller et sted i mellom.
Er du klar for metaverset? (Hvis ikke, er Facebook – * kremt * Meta – garantert det 🙂
Les også
Hei, stas at du er innom! Jeg er en forretningsorientert tek-leder med stor sans for kommunikasjon, med 25 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet teknologi (tek), medier og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for tek og medier, men har etter hvert også fått litt sansen for folk. Har hatt roller som redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, prosjektleder, PR-sjef, daglig leder, klyngeleder og teknologi-direktør. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Er ansatt i den offensive medie- og teknologiselskapet Kilde (KildeGruppen AS) hvor jeg har ansvar for området "teknologi og data", og fungerer også som prosjektleder for et nyskapende rekrutterings- og profileringsprosjekt, "T10". Når jeg ikke jobber med medier og tek er det ofte joggesko som slites ut, spader som settes i jorden eller malerkoster som svinges. Ellers blir fluestanga ALT for lite brukt! :-) (Foto: Kilde / Trond Lillebo)
Arbeidsliv, digital, endringer, Medier, metaverse, Nye medier, Teknologi, VR, XR
ar, hybrid reality, hybrid virkelighet, internet, internett, metaverse, virtual, virtual reality, vr, xr