Det er nok ingen overdrivelse å si at jeg aldri har opplevd mer jobbmessig enn de siste tre årene. Aldri har jeg lært mer. Aldri har jeg jobbet mer. Makan til erfaringer! Nå starter et nytt kapittel som Scootr!
Tusen takk alle fantastiske medarbeidere, kunder og partnere som har gjort denne reisen så interessant!
Jeg har vært en del av eventyret SocialCee, et IT-og teknologiselskap som på snaue fire år har gått fra 0 til 20 ansatte, og har kapret kunder som Norwegian, Manpower og Specsavers. Mer enn 200 kunder har tegnet lisens på et «management»- og integrasjons-system for sosiale medier, som forenkler kundekommunikasjon, kampanjer og datafangst i sosiale medier.
Det har vært en variert og hektisk hverdag, med rådgivning, kursing, kampanjer, kundeservice, feil-rapportering, produktutvikling, vaffel-spising og mye mer. Men nå blir det altså endringer.
Jeg trer ut av «prosjekt SocialCee», for å ta fatt på «prosjekt Scootr». Jeg sier farvel til gründer-bransjen og bootstrapping, og hei til nye utfordringer i et mer etablert selskap. 1. desember overtar jeg som daglig leder i Scootr Kommunikasjon AS, et selskap med røtter tilbake til 80-tallet, men som i dag fremstår som et moderne kommunikasjonshus, med totalt 28 medarbeidere (inkl. søsterselskaper) og kontorer i Hamar, Gjøvik og Oslo.
Tonnevis av erfaringer til tross; det er ikke til å stikke under en stol at det er KNALLTØFT å starte et teknologiselskap i Norge. Spesielt når man driver med boostrapping. Det er utfordrende å få forståelse for hva slags verdier vi skaper – fordi vi er i forkant av utviklingen.
Ikke få ganger har vi blitt møtt av avslag og negativ respons når det gjelder innhenting av kapital. Kanskje må vi ta noe på vår egen kappe – at vi ikke har vært flinke nok til å få frem hva vi driver med. Noe skyldes kanskje at nordmenn er mer interessert i å investere i eiendom og skog, tradisjonelle og «sikre» industrier. Mens våre utenlandske konkurrenter stadig har innhentet kapital.
IT er og blir ekstremt viktig. Fremtidens samfunn er i enda større grad avhengig av teknologi. Sånn sett kommer jeg til å savne IT-bransjen. Men samtidig blir det litt godt å slippe å være et IT-selskap. Det er voldsomt mye jobb å bygge brukervennlige, skalérbare og stabile IT-løsninger for «enterprise»-bruk.
Selv om jeg nå skal jobbe mer med kommunikasjon og ledelse, vil jeg aldri ta blikket vekk fra IT, teknologi og innovasjon. Et moderne kommunikasjonsselskap er nødt til å forstå teknologi. Nødt til å kunne mye om IT. Kanskje vi i Scootr kan innføre noe i samme gate som Googles 20 % time?
Jeg er glad for at SocialCee vil leve videre, selv om mitt bidrag i prosjektet som ansatt og eier nå er over. Nå gleder jeg meg stort til morgendagen sammen med gjengen i Scootr. Som mange andre bransjer står også kommunikasjonsbransjen ovenfor store endringer. Og de endringene vil jeg være med på!
Er du interessert i å høre mer om Scootr? Vil du være med på den spennende reisen vår, enten som medarbeider, partner eller kunde? Kontakt meg gjerne!
VROMM-VROOOM-VROOOOOOM! 🙂
Hei, stas at du er innom! Jeg har 25 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet teknologi (tek), medier og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for tek og medier, men har etter hvert også fått litt sansen for folk. Har hatt roller som redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef, daglig leder, klyngeleder og teknologi-direktør. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Er ansatt i den offensive medie- og teknologiselskapet Kilde (KildeGruppen AS) hvor jeg har ansvar for området "teknologi og data", og fungerer også som prosjektleder for et nyskapende rekrutterings- og profileringsprosjekt, "T10". Når jeg ikke jobber med medier og tek er det ofte joggesko som slites ut, spader som settes i jorden eller malerkoster som svinges. Ellers blir fluestanga ALT for lite brukt! :-) (Foto: Kilde / Trond Lillebo)
digital, digitalt, jobb, kommunikasjon, markedsføring, Medier, nye medier, rådgivning, reklame, scootr, socialcee, sosiale medier