Hva får deg til å klikke?

Hvorfor klikker du i større grad på enkelte typer overskrifter på nettet? Noen overskrifter er rett og slett mer effektive.

mouse_click

I alltid utmerkede lørdags-DN, nærmeste bestemt av 5. oktober 2013, stod innlegget med samme tittel som dette blogginnlegget på trykk. Her ser @afarbrot og @lindalai nærmere på effekten av ulike typer overskrifter på nettet.

Noen overskrifter fungerer rett og slett bedre enn andre – de trigger oss psykologisk. Dette har for eksempel avis-deskene vært eksperter på i lange tider – og har blitt stadig viktigere i klikk-økonomien digitale medier befinner seg i. Du bør rett og slett ta deg tid til å utforme overskriften, slik at saken fremstår mest mulig fristende å klikke på.

Ifølge undersøkelsene til Linda Lai og Audun Farbrot to inkluderer effektive overskrifter:

  • Opplistinger: «10 tips til god ledelse»
  • Spådommer: «Slik blir økonomien din i 2014»
  • Varsler om fare: «Stormen Karen underveis»
  • Løsninger: «Unngå løvetann i plenen»
  • Hemmeligheter: «Kjendisene avslører hvordan de får superkroppen»
  • Raske løsninger: «Bli en bedre leder på 5 minutter»
  • Konspirasjoner: «Politikerne fører deg bak lyset»
  • Uventede vrier: «Fordeler ved å være overvektig»
  • Provokasjoner: «Master-syken»
  • Uimotståelige tilbud: «Bli rik på rekordtid»
  • Spørsmål: «Hva får deg til å klikke?»

Forfatterne hevder – og jeg er helt enig –  at personlig relevans går aldri av moten og kan pakkes inn i nesten alle former for overskrifter, ikke bare spørsmål. Det å gjøre overskrifter direkte relevante for leseren ved å si «du», «deg» eller «din» er en viktig nøkkel til å få lesere, både på nettet og ellers. Det handler om å snakke direkte til leseren, om å tilby, iallfall tilsynelatende – relevant og nyttig innhold.

Effektive overskrifter + engasjerende innhold
Effektive overskrifter er vel og bra, men det er fint om resten av artikkelen også gir meg noe. Det handler ikke bare om effektive overskrifter, men også om å produsere innhold som engasjerer. Dette gjelder enten du som bedrift eller privatperson deler innhold i sosiale medier, i en blogg, på et nettsted eller i andre kanaler. Innhold som engasjerer er blant annet innhold som:

  • Forteller en historie
  • Inspirerer
  • Utfordrer
  • Får meg til å le
  • Bekrefter
  • Handler om at David slår Goliat
  • Sier noe om hva om er viktig i livet
  • Handler om at drømmer kan bli virkelige

Innhold er konge – igjen! 😀

Du kan lese hele artikkelen som stod på trykk i DN her.

(Kilder: DN, Bi.no)

Håvard Røste

Hei, stas at du er innom! Jeg har 25 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet teknologi (tek), medier og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for tek og medier, men har etter hvert også fått litt sansen for folk. Har hatt roller som redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef, daglig leder, klyngeleder og teknologi-direktør. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Er ansatt i den offensive medie- og teknologiselskapet Kilde (KildeGruppen AS) hvor jeg har ansvar for området "teknologi og data", og fungerer også som prosjektleder for et nyskapende rekrutterings- og profileringsprosjekt, "T10". Når jeg ikke jobber med medier og tek er det ofte joggesko som slites ut, spader som settes i jorden eller malerkoster som svinges. Ellers blir fluestanga ALT for lite brukt! :-) (Foto: Kilde / Trond Lillebo)