Hvorfor klikker du i større grad på enkelte typer overskrifter på nettet? Noen overskrifter er rett og slett mer effektive.
I alltid utmerkede lørdags-DN, nærmeste bestemt av 5. oktober 2013, stod innlegget med samme tittel som dette blogginnlegget på trykk. Her ser @afarbrot og @lindalai nærmere på effekten av ulike typer overskrifter på nettet.
Noen overskrifter fungerer rett og slett bedre enn andre – de trigger oss psykologisk. Dette har for eksempel avis-deskene vært eksperter på i lange tider – og har blitt stadig viktigere i klikk-økonomien digitale medier befinner seg i. Du bør rett og slett ta deg tid til å utforme overskriften, slik at saken fremstår mest mulig fristende å klikke på.
Ifølge undersøkelsene til Linda Lai og Audun Farbrot to inkluderer effektive overskrifter:
Forfatterne hevder – og jeg er helt enig – at personlig relevans går aldri av moten og kan pakkes inn i nesten alle former for overskrifter, ikke bare spørsmål. Det å gjøre overskrifter direkte relevante for leseren ved å si «du», «deg» eller «din» er en viktig nøkkel til å få lesere, både på nettet og ellers. Det handler om å snakke direkte til leseren, om å tilby, iallfall tilsynelatende – relevant og nyttig innhold.
Effektive overskrifter + engasjerende innhold
Effektive overskrifter er vel og bra, men det er fint om resten av artikkelen også gir meg noe. Det handler ikke bare om effektive overskrifter, men også om å produsere innhold som engasjerer. Dette gjelder enten du som bedrift eller privatperson deler innhold i sosiale medier, i en blogg, på et nettsted eller i andre kanaler. Innhold som engasjerer er blant annet innhold som:
Du kan lese hele artikkelen som stod på trykk i DN her.