Har du kontroll på nord-stjernen?

«North star metric» eller nordstjernemålet. Det snakkes mye om nord-stjernen, spesielt blant oppstarts- og vekstbedrifter. Det handler om at organisasjonen går i takt!

De siste årene har tankesett som «lean» og «agile» fått stadig større fotfeste i bedrifter verden over. Det handler nå i større grad om å skape autonome team, hvor ledelse handler mer om å sette retning.

For at medarbeiderne skal gå i samme takt og jobbe mot samme mål trenger vi at noen – eller noe – setter retningen. Det er her «nord-stjernen» kommer inn i bildet. Nord-stjernen er den ene måleparameteren som forteller alle i bedriften at bedriften er på rett vei.

For Spotify kan dette være «tid benyttet på lytting», for AirBnB  «antall bookede netter», mens for LinedIn «antall månedlige aktive brukere».

Verdien du skaper

Det handler om hva som skaper verdi for brukerne og kundene dine. Hva er verdien du gir tilbake til kundene dine? Dette er en god pekepinn når du skal finne din bedrifts nordstjerne-mål.

For meg blir nordstjerne-målet en slags målbar konkretisering av visjonen til bedriften. Hva er det store problemet du ønsker å løse? Hvor skal du med bedriften? Hva er den ene måleparameteren som forteller deg at du er på rett vei til å oppnå denne visjonen?

Og hold for all del «pengesnakk» unna her – både når det gjelder visjon og nordstjerne. Verken visjon eller nordstjerne handler om inntekter, men om den verdien du tilfører kundene dine.

Det ene målet

Så forsøk å få konkretisert det ene langsiktige målet for alle i bedriften, som forteller deg og resten av bedriften at bedriften er på rett vei (som forhåpentlig innebærer å skape vekst). Da har du nordstjernen din.

Da setter du kursen for de flinke folkene dine, slik at organisasjonen kan gå i samme takt – og tørre, våge, feile og lære.

(Toppbilde: Tomas AnunziataPexels)

Håvard Røste

Hei, stas at du er innom! Jeg har over 20 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet mellom teknologi, medier og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for tek og medier, men har etter hvert også fått litt sansen for folk. Har hatt roller som journalist, redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef, daglig leder, prosjektleder og klyngeleder. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Er for tiden ansatt i den offensive mediebedriften Hamar Media hvor jeg har ansvar for området "Teknologi og Data". Når jeg ikke jobber med medier og tek er det trolig joggeskoene som slites ut, spader som settes i jorden eller malerkoster som svinges. Ellers blir fluestanga ALT for lite brukt! :-)