Fremtidens musikktjeneste er HER

Spotify. Merk deg navnet først som sist. Dette er musikktjenesten som får Itunes til å skjelve i buksene. Dette er hva musikkbransjen burde gjort fra første stund. Spotify kommer på mange måter sent – men du verden så godt.

Her er det nemlig veldig mye som gjøres riktig. Svenskene som står bak Spotify har fått avtaler med de største plateselskapene, slik at man kan tilby et BREDT UTVALG musikk. Tjensten er i utgangspunktet GRATIS å bruke, iallfall hvis man aksepterer bittelitt reklame, men man kan betale 100 kr/mnd for en helt reklamefri versjon.

Selve programmet er lite, lett og bruker lite maskinressurser. Installasjonen og selve bruken av det er svært enkel.

Musikkfilene lagres ikke lokalt på disken, men streames via nettet. Det fordrer en nettlinje på minst 256 kbit/s, men det er vel allemannseie i disse dager.

KVALITETEN på lydsporene er god – visstnok 160 kbit/s Ogg Vorbis. Ialllfall holder det i bøtter og spann for det meste slags bruk.

Foreløpig må du bli invitert for å bruke tjenesten, med mindre du bor i England. Det fine er imidlertid at du da kan registrere deg via en proxy, og dermed lure systemet til å tro at du befinner deg i England. Stuerent? Tja, men det funker helt gull.

Søkefunksjonen er lynrask, man kan opprette spillelister, se topplister m.m. Dette er rett og slett utrolig bra. All honør til folkene bak Spotify – dette har potensiale til å bli en virkelig HIT!

Share

Håvard Røste

Hei, stas at du er innom! Jeg har 20 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet mellom teknologi, medier og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for tech og medier, men har etter hvert også fått litt sansen for folk. Har hatt roller som journalist, ansvarlig redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef, daglig leder, prosjektleder og klyngeleder. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Er for tiden ansatt i den offensive mediebedriften Hamar Media hvor jeg har ansvar for området "Teknologi og Data". Når jeg ikke jobber med medier og tech er det trolig joggeskoene som slites ut, spader som settes i jorden eller malekoster som svinges. Ellers blir fluestanga ALT for lite brukt! :-)