Etter olja kommer nerdsa

Endringene i arbeidslivet går raskere enn noensinne. Endringer som drives frem av automatisering og digitalisering. Innen 2025 vil en av tre jobber være borte. Norge, det er på tide å våkne!På NHOs årskonferanse i år var teamet «det nye arbeidslivet». Kristin Skogen Lund og NHO ønsker seg nå mer teknologiorienterte gründere. NHO mener vi henger etter her til lands, men at endringene starter for fullt nå.

Jeg er veldig glad for at NHO og det norske næringslivet setter fokus på dette nå. Det er ikke et sekund for tidlig. Analyseselskapet Gartner Group har lenge forutsett disse endringene, og hevder at en av tre jobber vil være erstattet av roboter innen 2025. En rekke bransjer blir direkte utradert som følge av automatisering, robotisering og digitalisering.

SINTEFs ferske rapport konkluderer med at de fleste sektorer blir berørt av teknologiendringene. Takten og styrken i hvordan teknologien påvirker oss avhenger av viljen vi har til å omfavne mulighetene.

Mange ler nå litt av 3D-printere, slik som Ultimaker 2. – Haha, gøy å kunne printe små 3D-figurer, dette kommer aldri til å bli noe kommersiell suksess, sier folk.

Det samme sa styret i Kodak, da verdens første digitale kamera ble utviklet i 1975. Toppsjefene i selskapet hadde ingen tro på at folk ville sitte i sofaen og se på bilder på TV-skjermen sin. I 2012 gikk Kodak med sin 128 års historie overende.

Allerede nå 3D-printes langt mer enn søte, små figurer. I Kina printer The Zhuoda Group allerede ut hele hus.  I alle år har vi produsert ting ved å begynne med en stein, et tre- eller metallstykke. Nå kan vi  bygge opp ting fra ingenting. Folkens, det er ikke lenger tvil om at arbeidslivet vil endre seg drastisk de kommende årene.

Fortsatt skeptisk? Da anbefaler jeg at du spanderer et kvarter på filmen «Humans need not apply» under.

Fremtidens vinnere vil være de som klarer å kombinere menneskelig arbeidskraft med det beste ved automatisering. For å få til dette trenger vi for det første teknologiorienterte ledere. Som Linda Lai skriver, er skillet mellom å lede et teknologiselskap og et annet type selskap snart borte. Alle bedrifter blir teknologibedrifter, på en eller annen måte.

Verden trenger enda flere digitale innfødte. Om 10 år har vi selvsagt en helt annen og mer teknologierfaren arbeidsstyrke der ute, men endringene skjer for fullt nå. Vi har ikke tid til å vente på at morgendagens arbeidstagere inntar arenaen. Vi trenger selskaper som tør å satse, som tør å ta innover seg endringene. Vi trenger digitale ledere som går foran og legger til rette for endringene.

Det er nå toget går
Tross nedgangstider og brems i det oljesmurte Norge – det er nå vi må satse på ny teknologi, på fremoverlente mennesker med nye ideer. Det er viktig at vi ikke sparer oss til fant. Vi trenger definitivt flere gründere av teknologiselskaper, og vi trenger bedrifter og kapital som støtter opp om disse prosjektene.

Jeg har selv erfart både hvor vanskelig det er å skaffe kapital til teknologiprosjekter her til lands, så vel som hvor vanskelig det er å få tak i den rette arbeidskraften. Markedet er for eksempel støvsugd for dyktige «front-end»-utviklere. De som sitter på kapital, tenker alt for ofte tradisjonelt og investerer i eiendom og tradisjonell næring.

Det er ikke slik at at alle skal være programmerere, men alle har godt å forstå mer om hvordan vi kommuniserer med datamaskiner. På samme måte som vi lærer matematikk og språk, bør også læren om hvordan vi kommuniserer med datamaskiner være helt elementær.

Derfor er initiatv som Kidsa Koder utrolig viktig. Derfor er Anita Krohn Traaseth og Innovasjon Norges gründersatsning viktig. Derfor må bedrifter fortsette med å støtte opp om programmer som Trainee Innlandet.

Det må bygges en ny kultur for entreprenørskap. Vi må heie frem de som tør å satse. Endringer er ofte ukomfortable. Endringer gjør ofte vondt, men hvis vi ikke endrer oss nå vil det gjøre enda vondere om noen få år.

Heia nerdsa! 🙂

Les også andre eksterne artikler:

Håvard Røste

Hei, stas at du er innom! Jeg har over 20 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet mellom teknologi, medier og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for tek og medier, men har etter hvert også fått litt sansen for folk. Har hatt roller som journalist, redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef, daglig leder, prosjektleder og klyngeleder. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Er for tiden ansatt i den offensive mediebedriften Hamar Media hvor jeg har ansvar for området "Teknologi og Data". Når jeg ikke jobber med medier og tek er det trolig joggeskoene som slites ut, spader som settes i jorden eller malerkoster som svinges. Ellers blir fluestanga ALT for lite brukt! :-)