Den beste høsten hittil

Hvordan finner du frem i jungelen av moteord og «must do’s» – enten du er leder eller jobber med utvikling på andre måter?

Tungt å dra i gang etter sommeren? Ser du ikke veien videre for bare buzz? Er du leder eller jobber med utvikling av bedrifter er det ikke til å unngå all hype rundt digitalisering og transformasjon.

Buzz-ordene florerer. Ikke bare skal vi være «smidige», «agile» og innføre «north star metrics», men vi skal til og med være «bioniske».

Det merker også vi i medie- og kommunikasjonsbransjen på kroppen – hver dag. Det er mye å følge med på. Press fra mange kanter. Forretningsmodeller under stadig utvikling. Stadig mas om digital utvikling og endring. Og sånn bør det være.

Men du MÅ ikke gjøre alt og du MÅ ikke hoppe på alt nytt. Du MÅ ikke – eller rettere sagt – det er ikke mulig – å gjøre alt. Det gjelder uansett om du er leder eller ikke.

Ledelse handler om kontinuerlig utvikling av medarbeidere. Det er en maraton, ikke en sprint. Som leder er rollen min å hjelpe andre til å bli den beste versjonen av seg selv. Sånn sett er ikke transformasjon noe nytt og magisk. Endringsledelse er det samme som ledelse. Det er hva vi alltid har gjort.

For hva er vel ledelse uten at vi jobber med endring og utvikling?

Forskjellen er kanskje at endringene i 2021 går raskere enn før – med ulike teknologier som virker samtidig og skaper den berømte eksponentielle veksten med minst 12 Gutenberg-øyeblikk samtidig.

Da må jeg hjelpe til med å sette retningen og lage rammene som de flinke kollegene mine skal produsere innenfor. Gi myndighet og mandat. Demokratisere data. Formidle kursen. Inspirere, støtte og kommunisere.

Gjenta og gjenta igjen. Være interessert. Lyttende. Coachende. Og engasjerende!

Tre om dagen

«Tre om dagen» er blitt et slags klassisk prinsipp jeg ofte tenker på. Nærmere bestemt det å stille folkene rundt meg minst tre spørsmål hver dag. Det betyr så lite å spørre kollegene dine om hvordan det går, og være interessert i mennesket bak fagpersonen. Ikke bare snakke fag alltid. Vi er alle 24-timersmennesker – som alle trenger å bli sett. Også må vi for all del huske å ha det gøy underveis!

Jovisst er teknologi og tilhørende buzz-ord en stor del av vår verden i 2021 – men utvikling og innovasjon handler 70 % om mennesker – minst. Om kultur. Om ledelse. Resten er teknologi, buzz og alt det andre.

Vi må uansett våge og tørre mer. Ta risiko. Våge å feile. Lære av feilene. Tørre å gi hverandre åpne og ærlige tilbakemeldinger.

Det er bare å gripe (hver)dagen. Ingen andre gjør det for deg.  Leke, lære, trene, spise, sove.  Litt av alt. Finne balansen. Og ikke minst ha det GØY!

Det er fullstendig opp til deg. Skap deg din beste høst hittil – det tror jeg min blir! 😊

Med eller uten buzz-words.

(Toppbilde: Taryn Elliott fra Pexels)

Håvard Røste

Hei, stas at du er innom! Jeg har 25 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet teknologi (tek), medier og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for tek og medier, men har etter hvert også fått litt sansen for folk. Har hatt roller som redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef, daglig leder, klyngeleder og teknologi-direktør. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Er ansatt i den offensive medie- og teknologiselskapet Kilde (KildeGruppen AS) hvor jeg har ansvar for området "teknologi og data", og fungerer også som prosjektleder for et nyskapende rekrutterings- og profileringsprosjekt, "T10". Når jeg ikke jobber med medier og tek er det ofte joggesko som slites ut, spader som settes i jorden eller malerkoster som svinges. Ellers blir fluestanga ALT for lite brukt! :-) (Foto: Kilde / Trond Lillebo)