Bill. mrk. et nytt ben

En samlet mediebransje jakter i disse tider nye forretningsmodeller og inntektskilder. Annonsesalget stuper, og de fleste tror dagens bannerannonsering er forbi gullalderen. Det holder ikke lenger å bare levere kvalitetsstoff og plassere annonser ved siden av. Fremtidens mediebransje må ha langt flere ben å stå på.

Så hvordan skal så nettavisene tjene penger? Det koster nemlig penger å ha dyktige skribenter som produserer gravende og kritisk journalistikk. Samtidig som jeg tror hobby-skribenter (bloggere) til en viss grad kan ersatte en del av den tradisjonele journalist-rollen, vil det utvilsomt være et behov for de profesjonelle tasterne også i fremtiden.

Kachingle i praksis (illustrasjon: Kachingle)
Kachingle i praksis (illustrasjon: Kachingle)

Glem usosiale lukkede betalingsløsninger. Det å sette opp en virtuell vegg mot resten av verden strider totalt mot nettets natur. Nettet handler om lenking og deling. De store brukermassene vil alltid søke til åpne tjenester – det er de åpne tjenestene som får trafikk fra de enorme sosiale nettverkene.

Lukkede tjenester er etter min mening med på å sabotere nettet. Lukkede betalingsløsninger kan riktignok fungere dersom du har et helt spesielt publikum som etterspør den informasjonen bare du kan tilby – men den kategorien tror jeg de aller færreste vil kunne plassere seg i.

Et av mediebransjens nye ben kan være tjenester som Kachingle, en betalingstjeneste grunnlagt av Cynthia Typaldos. Kachingle tilbyr en frivillig betalingsordning – hvor du selv velger å donere en liten fast sum penger månedlig ($5 innledningsvis) , som fordeles mellom dine favorittnettsteder (de du velger å støtte) etter hvor mye tid du har tilbrakt på dem. Tilbake får du «stempler» som viser hvilke tjenester du støtter – som kan vises frem på dine sosiale nettverk.

Kachingle er interessant på mange måter. Først og fremst fordi den ikke legger opp til noen latterlige kunstige murer. De som ikke betaler får tilgang til de samme sakene. Men de som velger å betale for sine favorittjenester får i tillegg til god samvittighet, også potensielt en dose sosial respekt. Grunnleggeren av tjenesten håper hvilke nettsteder du aktivt støtter blir en del av din sosiale profil på nettet.

Spørsmålet er om det er nok – om ikke brukerne må lokkes med enda sterkere lut for å bidra økonomisk. Men jeg har uansett tro på frivillige og sosiale ordninger som dette.

Alene er tjenesten selvsagt langt fra nok til å finansiere nettavisene, men som ett av mange ben er den interessant. Jeg tror også det er lettere for f.eks. mindre entusiast-drevede nettsteder å lykkes med løsninger som Kachingle. VG.no er ikke den første jeg ville gitt pengene mine til, for å si det sånn.

Kachingle åpner portene i løpet av sommeren. Les mer på prosjektets blogg.

Share

Håvard Røste

Hei, stas at du er innom! Jeg har 20 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet mellom teknologi, medier og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for tech og medier, men har etter hvert også fått litt sansen for folk. Har hatt roller som journalist, ansvarlig redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef, daglig leder, prosjektleder og klyngeleder. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Er for tiden ansatt i den offensive mediebedriften Hamar Media hvor jeg har ansvar for området "Teknologi og Data". Når jeg ikke jobber med medier og tech er det trolig joggeskoene som slites ut, spader som settes i jorden eller malekoster som svinges. Ellers blir fluestanga ALT for lite brukt! :-)