Jeg har kjørt Skoda Octavia i fem og et halvt år. Det mener jeg har vært et smart bilvalg. Les hvorfor her!
For det første: Dette er ikke et betalt innlegg, verken av Skoda Norge eller andre aktører. Innlegget er skrevet helt og holdent på eget initiativ. Sånn.
Høsten 2009 bestilte jeg en ny Skoda Octavia stasjonsvogn 1.4 TSI. Den første skikkelige langturen fant sted sommeren etter – med over 500 mil bak rattet. Nå har bilen rullet 107 000 km og jeg har oppsummert erfaringene mine i form av seks (etter min mening) gode grunner til å eie en Skoda Octavia:
1. Problemfritt bilhold
Bilen har gått som en klokke siden dag 1, uten noen form for problemer eller overraskelser. Det eneste jeg har gjort er å følge service-intervallet på 30 000 km, samt å bytte dekk og viskere. Det har vært en sann åpenbaring sammenlignet med min forrige bil – en Volvo V50 som stadig var plaget med småfeil.
2. Kvikk og lettkjørt
Skoda Octavia er en passe «tight» bil. Akkurat passe komfortabel, akkurat passe sportslig. Men den lille bensinturbo-motoren på 122 HK drar den bra unna (0-100 på 9,8 sek), såpass bra at mange store og tunge premium-kjærrer må se seg slått ut av lyskryssene. Dessuten er bilen enkel og grei å ratte – den har et ganske kompakt ytre og oppfører seg forutsigbart, er stillegående og vibrasjonsfri under kjøring.
3. Økonomisk
Service er rimelig, forsikring er rimelig og den er rimelig gunstig når det gjelder forbruk. Bensinmotoren bruker noe mer enn en liten diesel-motor, men du verden så mye morsommere den er å kjøre. Og uansett blir det ingen store summer ut av et snittforbruk på 0,65 vs 0,55 liter på mila. Når innkjøprisen på bilen heller ikke bikket 300 000 ligger det absolutt til rette for et økonomisk og fornuftig bilhold.
4. God plass
Ikke rent få lar seg begeistre over bagasjerommet i Octavia. Det rommer nemlig svært mye (ca 600 liter), takket være god dybde. Det er ikke like bredt som i større biler, men tar igjen dette i form av god dybde. Innvendig er det også bra plass, både i for- og baksetet, spesielt i lengderetningen. Med en takboks i tillegg er det null problem å stikke på 3 ukers bilferie med to kids og alt av utstyr med på lasset.
5. No-nonsense
Sorry Ford, Peugeot, Nissan og mange av dere andre: Jeg klarer ikke de rød- og blå-blinkende dashbordene deres, med alt plast-juggel og glitrende diskotek! I en Skoda Octavia er det rent og fritt for «krims-krams» i ymse billige materialer. Det er rett og slett en «no-nonsense»-bil – ærlig, ekte og prøver ikke å utgi seg for å være noe mer enn den er. En Skoda er litt som NAD – for å dra paralleller til Hi-Fi-verdenen. Det er kanskje derfor jeg har skaffet meg en NAD D3020? ;D
6. Den er en bra «bruksbil»
Med to små barn i familien (de har etter hvert blitt 6 og 9 år) går det ikke an å ha en bil man er redd for. Bilen er til for å brukes. Det er skitne sko inn og ut, det er matspising og drikking på langturer. Octaviaen har videre mange smarte løsninger – som koppeholdere, lagringsplass i dører og seter og kroker til bæreposer i bagasjerommet. Alt er med på å gjøre bilen smart og enkel å ha med å gjøre i hverdagen. Rett og slett en bil som er til for å BLI BRUKT!
Når tiden igjen kommer for å bytte bil er det liten tvil om at det er Skoda som blir førstevalget. Jeg har prøvekjørt flere varianter av den nye Octavia allerede, og dette er en ENDA bedre bil på alle måter. Enda tightere, enda bedre sammenskrudd, enda bedre motorer, enda mer plass og et stiligere design.
Mest av alt sikler jeg på en Octavia Scout, selv om jeg strengt tatt klarer meg uten drift på alle fire. Vi får se om det ikke blir en tur bortom Hamjern Bil snart… 😀