Valget er tatt – Octavia 1,4 TSI bestilt!

Jada, jeg vet svart er råest, men av praktiske hensyn valgte jeg Cappuccino beige metallic
Jada, jeg vet svart er råest, men av praktiske hensyn valgte jeg cappuccino beige metallic

Valget er tatt. Bilen er bestilt. Etter omlag ett år med ymse prøvekjøring og masse research er jeg i boks.

Eller – det vil si – bilen er bestilt. Den er slett ikke i boksen sin enda.

Ikke uventet ble det en Skoda Octavia 1,4 TSI, 2010-modell. Bilen imponerte meg stort med denne motoren. 1,4-liters motor i en såpass stor bil høres for de fleste merkelig ut, men den er faktisk råsterk – maks dramoment på 200 nm er på plass alt ved 1500 RPM, og følger deg helt opp til 4000 RPM.

I praksis føles motoren mer som en 2-liters turbodiesel med 130-140 gamp. Og forbruket er på dieselnivå, rundt halvliteren på langkjøring. Og mye mer godt kan sies om denne motoren, som også er å finne i ymse VW- og Audi-modeller.

Så hvorfor ble det en Octavia? Det åpenbare er at den gir svært mye bil for pengene. For ganske nøyaktig 300 000 får jeg en bil med blant annet følgende utstyr:

  • Sprek, bensingjerrig og stillegående motor (200 nm/122 HK)
  • 6-trinns manuell kasse
  • Xenon-lys som svinger med rattet
  • 17″ felg 225/45 på sommer og 16″ 205/55 på vinter (Continental-dekk)
  • Tosidig klima
  • Tre-eket skinnratt og skinn på girspake
  • «Sportsseter»
  • Mørktonede ruter bak
  • Ryggesensor
  • Cruise-kontroll
  • CD/MP3-spiller med stor touch-screen og 6-platers magasin
  • 8 høyttalere
  • Maxi-dot (utvidet kjørecomputer med god grafikk)
  • Regnsensor
  • Elektriske speil og vinduer
  • Delingsnett/gitter mellom baksete og bagasjerom
  • Avtagbart hengerfeste
  • Takrails, sølvlakkerte
  • Matte til bagasjerom

Og det er selvsagt mye mye mer.

Mange synes nok det virker råflott å kjøpe en splitter ny bil. Og det er liten tvil om at verdifallet er stort og at man får flotte bruktbiler med langt høyere status til slike summer.

Status betyr imidlertid lite for meg – og jeg har alltid drømt om det å eie en helt ny bil, som er skreddersydd med akkurat det utstyret JEG vil ha. En ny bil, som forhåpentligvis gir et problemfritt bilhold i noen år fremover, bl.a. takket være fabrikksgaranti og lange serviceintervaller (30′ på denne Octaviaen). Det er unektelig noe jomfruelig over en ny bil. Jeg kan allerede kjenne nybil-lukta!

Leveringstid er forresten ca 8 uker, dersom alt går etter planen. Det meldes forresten om STOR pågang etter Octavia med denne motoren på kontinentet, spesielt dersom du skal ha utgaven med automatkassa (DSG). Ventetider opp mot 6 måneder ryktes. Produksjonen av min bil skal visstnok starte i uke 26 – fingers crossed.

Jeg kommer tilbake med en mer utfyllende rapport etter å ha eid bilen noen uker. Måtte sommerferien går fort dette året!

Share

Håvard Røste

Hei, Håvard Røste til tjeneste! Jeg har nærmere 20 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet mellom teknologi og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for data og digitale medier, men har også etter hvert fått sansen for folk og hva ledelse kan gjøre med mennesker. Har hatt roller som journalist, ansvarlig redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef og daglig leder. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Når jeg ikke jobber med næringsutvikling, medier og teknologi, er det trolig joggeskoene som slites ut, spader som settes i jorden eller hammeren som svinges. Ellers blir fluestanga alt for lite brukt!

Bil