Leaf display

Nissan Leaf: Den første dommen



Okay, da har jeg vært Leaf-sjåfør i fem dager. Bilen er kjørt hver eneste dag, av både meg og fruen. Her er dommen!

Det vil si, «dommen og dommen» – det er vel mer snakk om de første innledende erfaringene. Usminket og ærlig.

Jeg har vært interessert i elbiler siden tidenes morgen. Som den tekno-nerden jeg er, har jeg kjørt alt fra Reva, Think, Tesla Roadser, Fiat 500ei-Miev, Leaf, Tesla S og BMW i3.

I tillegg er jeg generelt mer opptatt av biler enn folk flest. Dermed har jeg dannet meg et ganske godt inntrykk av Leafen etter bare fire-fem dager. Om du er enig i inntrykkene eller om det er relevant for deg, må bli opp til deg.

Disclaimer: Det kan godt hende jeg har gått glipp av sider ved Leafen, eller har misforstått noe. Gjør meg gjerne oppmerksom på det i diskusjonstråden under artikkelen, på LeafMyRides Facebook-side eller hvor det måtte være. Ellers skal jeg nok bli enda bedre kjent med bilen over de neste ukene! 🙂

Dette liker jeg så langt ved Leaf:

  • Lettkjørt: Den er kvikk og enkel å kjøre. «Automatgiret» fungerer som en drøm. «Drive», «revers» eller «park» er alt du trenger å bry deg om. I normal modus (ECO avslått) er bilen ganske sportslig hva gjelder akselerasjon.
  • Godt sammenskrudd: Bilen virker solid og inngir trygghet. Dette er en «ekte bil» på alle måter! Absolutt ingen plastikkfølelse her, kanskje litt med unntak av i interiøret. Så har du behov for å omgi deg med aluminium og skinn fra jak-okser i Himalaya må du velge noe annet.
  • Stillegående: Den bråker svært lite selvsagt, men er også støysvak innvendig ved kjøring på motorvei. Dvs. bilen virker godt isolert/støydempet i tillegg.
  • Setene er ganske gode, men mangler kanskje litt sidestøtte. De er også ganske glatte (javel, så ble det litt negativt også da).
  • God plass i baksetet til 2-3 barn.
  • Den er «high-tech», har masse innstillings- og rapporteringsmuligheter. Rett og slett en datamaskin på fire hjul. Fint for oss «nerdsa»!
  • Følelsen av å kjøre miljøvennlig. Bilen spyr ikke ut noe grums.
  • Ingen rekkeviddeangst. Den kjøringen vi stort sett bedriver i det daglige er ikke mer enn 5 mil i strekk. Der har Leaf-en masse å gå på, ca 22 mil teoretisk rekkevidde.

Dette liker jeg ikke så langt ved Leaf:

  • Kjørefølelsen: Det blir litt for mye «komfort» for meg. Bilen kunne vært litt «tightere». Det er litt sånn Peugeot-aktig og duvende over kjørefølelsen. Litt mer direkte feedback fra ratt og underlag hadde gjort seg (ja, dette er i høyeste grad en smakssak!)
  • Sittestilling: Rattet kan ikke skyves frem og tilbake, kun begrenset opp og ned. Jeg føler jeg sitter for høyt og for langt unna rattet , med mine 1.93 meter. Det blir litt for mye traktor/buss-aktig over sittestillingen.
  • Alle innstillingene: Ja, vi nerdsa liker innstillinger, men alle menyer, knapper og innstillinger er i overkant rotete. Jeg sliter fortsatt med å forstå cruise-kontrollen. Når skal bilprodusentene bare overlate interaksjonsdesignet til de som virkelig kan det? (Google, Apple m.m.).
  • Ikke mulig å endre informasjon på hoveddisplay bak rattet. Dette bør forventes av en moderne bil i 2016. Til og med min Skoda Octavia kan tilpasses her. Host, Audi QNX, host, host!
  • Bilen føles i det hele tatt en anelse utdatert allerede. Den kom da også på markedet i  Norge i 2011 og burde nok hatt en større overhaling spesielt på dette med grensesnitt, menyer/skjermer m.m. innvendig.
  • Sensorer: Den har både kamera og sensorer foran og bak, men mangelen på lydmessig tilbakemelding irriterer meg. Det bør pipe skikkelig når du er noen cm fra veggen, men her er det tyst som i graven. What’s the point?!
  • Bortsett fra «ryggesignalet» da – bilen piper nemlig utvendig når man rygger. Sikkert fint for trafikksikkerheten, men dette blir en anelse harry og litt for buss/varebil/traktor-aktig for meg altså. Håper det kan skrus av!

Vel, det var noen tanker sånn en søndags formiddag. Runder av med et lite bildegalleri – så er det ut på tuuuur! 🙂

 

Share

Håvard Røste

Hei, Håvard Røste til tjeneste! Jeg har nærmere 20 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet mellom teknologi og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for data og digitale medier, men har også etter hvert fått sansen for folk og hva ledelse kan gjøre med mennesker. Har hatt roller som journalist, ansvarlig redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef og daglig leder. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Når jeg ikke jobber med næringsutvikling, medier og teknologi, er det trolig joggeskoene som slites ut, spader som settes i jorden eller hammeren som svinges. Ellers blir fluestanga alt for lite brukt!

  • Steinar I. H. Sagrusten

    Vi er på elbiljakt – så følger deg med interesse. Du har også prøvekjørt BMW i3? Kan du allerede nå si noe om inntrykket av den kontra Leaf?

    • Håvard Røste

      Hei og takk for feedback! Jepp, har kjørt i3. Den er definitivt mye mer engasjerende. Raskere, mer sportslig, mer kontant og stram, i langt større grad en «drivers car», om du forstår. I tillegg en mer moderne bil, med endel høyere kvalitetsfølelse innvendig. Samtidig er den nok en del trangere enn Leaf innvendig. For meg ble bakdørene en skikkelig turn-off på i3. Du må nemlig åpne frontdøren på respektive side først, for å få åpnet bakdøren på samme side. For oss med to barn mellom 8 og 11 ble det i grunn uaktuelt av den grunn. Men om du stort sett bruker forsetene spiller det jo liten rolle 🙂