Nei, Elkjøp er ikke billigst

elkjop_annonse «Vi vil være billigst». Ja, et flott mål det Elkjøp, men dere er ikke helt der enda.

Ifølge siste bunke med døde trær fra el-giganten kan vi blant annet lese om de siste tilbudene på TV-er og annet utstyr og vi oppfordres til å sammenligne med hvem vi vil.

Greit. Ta for eksempel den 37-tommeren fra Samsung på side to, modellen LE32B355WXXE til kroner 3795. Ifølge Prisguide.no er det seks butikker som selger den billigere. Billigst er i skrivende stund PS.no, som selger TV-en til 3495 kroner – altså 300 kroner billigere enn Elkjøp.

Modellen LE32B350 er dessuten så godt som identisk – og den selges enda billigere, fra kroner 3295 hos PS.no ifølge Prisguide.no.

Men dette er langt fra det eneste eksemplet. En annen modell, den LED-baklyste LCD-TV-en Samsung UE40B6050, selges til 13495 hos Elkjøp. Ifølge Prisguide.no er billigste butikk på dette produktet NetOnNet som tar 11 488 kroner for samme produkt – en differanse på 2007 kroner – eller drøye 17 %.

Riktig nok vil det som regel komme noe fraktkostnader på kjøp i nettbutikker – avhengig av hvordan leveringsmulighetene er. Men noen av nettbutikkene har hentelager og/eller fysiske butikker også.

At Elkjøp er billigst er uansett en sannhet med store modifikasjoner. Dog har Elkjøp rett i at prisene deres tåler sammenligning. For hvordan kan man ikke ha rett i et slikt utsagn? Alt kan sammenlignes – men det betyr jo ikke nødvendigvis at Elkjøps priser er de laveste.

Dette var bare to av mange eksempler. Så sjekk for all del nettbutikker og prisguider/prisagenter først. Ikke ta Elkjøps lovnader for god fisk. Etter min mening er dette markedsføring helt på kanten.

Og forresten Elkjøp: Jeg ville heller ikke reklamert så heftig med «vi sjekker prisene hver uke». På nett gjøres dette av prisagenter og nettbutikker flere ganger hver dag.

Velkommen (etter) til nettalderen.

Share

Håvard Røste

Hei, Håvard Røste til tjeneste! Jeg har nærmere 20 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet mellom teknologi og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for data og digitale medier, men har også etter hvert fått sansen for folk og hva ledelse kan gjøre med mennesker. Har hatt roller som journalist, ansvarlig redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef og daglig leder. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Når jeg ikke jobber med næringsutvikling, medier og teknologi, er det trolig joggeskoene som slites ut, spader som settes i jorden eller hammeren som svinges. Ellers blir fluestanga alt for lite brukt!