(K)lik(k) og del

– Klikk liker om du vil vinne dette! Lik og del om du har lyst på dette! Ulovlige og tvilsomme Facebook-konkurranser og spekulative meldinger brer om seg.

Det florerer med oppfordringer om å like og dele på Facebook.
Det florerer med oppfordringer om å like og dele på Facebook.

Du har sikkert sett det i feeden din – venner som deler konkurranser på Facebook. Det gjøres som regel fordi folk tror dette er påkrevd for å delta i konkurransen – eller fordi folk tror det er snakk om en konkurranse.

Folk må selvsagt få lov til å like og dele hva de vilmen ingen konkurranser på Facebook kan kreve at du liker og deler noe som helst for å delta.

Andre igjen skriver ting som «trykk liker hvis du vil stikke av med seieren» , «lik og del hvis du har lyst på dette» og «del om du er den rette eieren». I slike tilfeller er det ofte ikke en gang snakk om konkurranser. Men folk lures til å tro det.

Bare for å gjøre det helt klart:

Gjennom sitt regelverk tillater Facebook ikke at Facebooks egen funksjonalitet brukes til å kåre en vinner i konkurranser. Du kan ikke kåre en vinner basert på at noen liker noe eller deler noe. Vinnere må kåres på en annen måte enn via Facebooks funksjonalitet – for eksempel via e-post, via et skjema i en fane/tab/app eller på en ekstern webside. Og vinneren må kontaktes gjennom kanaler utenfor Facebook.

En bedrift har imidlertid lov til å spontant gi bort gaver til sine «likere» – men dette kan ikke annonseres i forkant. De som mottar gaven(e) må da kontaktes i andre kanaler enn Facebooks egne – f.eks. via e-post eller telefon – du kan ikke kun sende en Facebook-melding til vedkommende for å si at hun vant.

Hvorfor gjør bedriftene dette?
Når er det gjelder ulovlige konkurranser er mange ikke klar over reglene – og noen gir kanskje blanke. Det er nemlig ekstremt sjelden vi hører om at Facebook stenger ned sider som bryter reglene.

Når det gjelder oppfordringer om «lik og del»: Fordi det funker. Ved å oppfordre folk til å like og dele gjør folk ofte nettopp det. Folk flest vet ikke bedre – og mange tror dette er en del av konkurransen. Og når folk liker og deler noe, får alle bedriftens innlegg bedre synlighet hos den som liker/deler. Det er slik Facebooks Edgerank-system virker. I tillegg får merkevaren spredning og synlighet, ved at vennene til den som deler også får opp innleggene i sin Facebook-strøm.

Hvor ender det?
Jeg tror dette er en modningsfase i Facebooks utvikling. Akkurat nå er det mange litt godt opp i årene som har blitt temmelig aktive på Facebook – og disse har ikke den samme modenheten i de sosiale kanalene som de yngre. Oldemor på 72 synes det er kjempestas å like og dele konkurranser, mens for barnebaret på 23 oppleves slikt som «spam» og støy.

Mange er nå frustrerte over det som oppleves som økt søppelmengde på Facebook. Det gjelder særlig de som har vært på Facebook siden tidenes morgen – og som er mer oppegående enn gjennomsnittet i de sosiale kanalene. Når det gjelder min egen Facebook-strøm er den langt fra oversvømmet av oppfordringer om «lik og del». Det går svært langt mellom hver gang jeg ser noe slikt.

For min egen del oppleves ikke dette som noen forringelse av brukeropplevelsen på Facebook enda, bortsett fra at jeg irriterer meg over ulovlige konkurranser og spekulative «lik og del»-oppfordringer. Men jeg vet at andre opplever det annerledes.

For Facebook handler det selvsagt om kroner og øre. Ved å håndheve reglene strengt og kaste ut bedrifter som bryter dem, blir det potensielt mindre annonsekroner i kassen. Samtidig risikerer nettsamfunnet å miste brukere og aktivitet ved at søppelmengden øker. Det hele er en hårfin balanseøvelse.

En oppfordring til slutt
Er du en bedrift som er aktivt på Facebook? Vær så snill og sett deg inn i reglene rundt konkurranser. Lurer du på noe så – spør gjerne i kommentarfeltet nedenfor – eller hopp inn i denne Facebook-gruppen.

Klarer du å holde deg innenfor regelverket – og i tillegg opptrer redelig, ryddig og lite masete, scorer du mange poeng. Ikke fall for fristelsen og bli med på «lik og del»-kjøret – det gir en kortvarig gevinst. Brukerne i de sosiale kanalene vil modnes – kvalitetsinnhold vil vinne frem – bedrifter som forsøpler og ikke bidrar med verdifullt innhold vil tape.

Vi har alle et ansvar for å holde Facebook ryddig!

Deltar du selv i konkurranser på Facebook? Liker og deler du? Mener du dette er et stort problem? Luft gjerne dine tanker nedenfor.

Les også:

Share

Håvard Røste

Hei, Håvard Røste til tjeneste! Jeg har nærmere 20 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet mellom teknologi og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for data og digitale medier, men har også etter hvert fått sansen for folk og hva ledelse kan gjøre med mennesker. Har hatt roller som journalist, ansvarlig redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef og daglig leder. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Når jeg ikke jobber med næringsutvikling, medier og teknologi, er det trolig joggeskoene som slites ut, spader som settes i jorden eller hammeren som svinges. Ellers blir fluestanga alt for lite brukt!