Hva får deg til å klikke?

Hvorfor klikker du i større grad på enkelte typer overskrifter på nettet? Noen overskrifter er rett og slett mer effektive.

mouse_click

I alltid utmerkede lørdags-DN, nærmeste bestemt av 5. oktober 2013, stod innlegget med samme tittel som dette blogginnlegget på trykk. Her ser @afarbrot og @lindalai nærmere på effekten av ulike typer overskrifter på nettet.

Noen overskrifter fungerer rett og slett bedre enn andre – de trigger oss psykologisk. Dette har for eksempel avis-deskene vært eksperter på i lange tider – og har blitt stadig viktigere i klikk-økonomien digitale medier befinner seg i. Du bør rett og slett ta deg tid til å utforme overskriften, slik at saken fremstår mest mulig fristende å klikke på.

Ifølge undersøkelsene til Linda Lai og Audun Farbrot to inkluderer effektive overskrifter:

  • Opplistinger: «10 tips til god ledelse»
  • Spådommer: «Slik blir økonomien din i 2014»
  • Varsler om fare: «Stormen Karen underveis»
  • Løsninger: «Unngå løvetann i plenen»
  • Hemmeligheter: «Kjendisene avslører hvordan de får superkroppen»
  • Raske løsninger: «Bli en bedre leder på 5 minutter»
  • Konspirasjoner: «Politikerne fører deg bak lyset»
  • Uventede vrier: «Fordeler ved å være overvektig»
  • Provokasjoner: «Master-syken»
  • Uimotståelige tilbud: «Bli rik på rekordtid»
  • Spørsmål: «Hva får deg til å klikke?»

Forfatterne hevder – og jeg er helt enig –  at personlig relevans går aldri av moten og kan pakkes inn i nesten alle former for overskrifter, ikke bare spørsmål. Det å gjøre overskrifter direkte relevante for leseren ved å si «du», «deg» eller «din» er en viktig nøkkel til å få lesere, både på nettet og ellers. Det handler om å snakke direkte til leseren, om å tilby, iallfall tilsynelatende – relevant og nyttig innhold.

Effektive overskrifter + engasjerende innhold
Effektive overskrifter er vel og bra, men det er fint om resten av artikkelen også gir meg noe. Det handler ikke bare om effektive overskrifter, men også om å produsere innhold som engasjerer. Dette gjelder enten du som bedrift eller privatperson deler innhold i sosiale medier, i en blogg, på et nettsted eller i andre kanaler. Innhold som engasjerer er blant annet innhold som:

  • Forteller en historie
  • Inspirerer
  • Utfordrer
  • Får meg til å le
  • Bekrefter
  • Handler om at David slår Goliat
  • Sier noe om hva om er viktig i livet
  • Handler om at drømmer kan bli virkelige

Innhold er konge – igjen! 😀

Du kan lese hele artikkelen som stod på trykk i DN her.

(Kilder: DN, Bi.no)

Share

Håvard Røste

Hei, Håvard Røste til tjeneste! Jeg har nærmere 20 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet mellom teknologi og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for data og digitale medier, men har også etter hvert fått sansen for folk og hva ledelse kan gjøre med mennesker. Har hatt roller som journalist, ansvarlig redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef og daglig leder. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Når jeg ikke jobber med næringsutvikling, medier og teknologi, er det trolig joggeskoene som slites ut, spader som settes i jorden eller hammeren som svinges. Ellers blir fluestanga alt for lite brukt!