Hva er greia med VR?

Du kan nesten ikke unngå å ha hørt snakk om VR  eller AR i det siste. Men hva går dette egentlig ut på? Her er ABC om VR.

Det er hevet over en hver tvil at teknologiutviklingen i verden nå går svært raskt. AIIoT, robotisering, 3D-printing og autonome kjøretøy er alle eksempler på teknologier som spås å endre verden i stort omfang det neste tiåret.

Det samme er tilfellet med:

  • VR (virtual reality – virtuell virkelighet)
  • AR (augmented reality – utvidet virkelighet)
  • MR (mixed reality – blandet virkelighet).

Store teknologiaktører som Facebook, Google, Apple og Microsoft har alle investert tungt i VR de siste årene. Facebook har for eksempel nylig uttalt en ambisjon om å gjøre VR til allemannseie.

For å gjøre det enkelt sier vi at både VR, AR, MR og 360-graders film/foto er en del av det utvidede «VR-begrepet».

Felles for alle VR-teknologiene er at de bruker en form for briller eller skjerm (f.eks. mobiltelefon eller nettbett) for å gi brukeren enten en opplevelse av å være et annet sted eller gi utvidet/ekstra informasjon om verden omkring deg.

VR
VR er en fullstendig datagenerert virkelighet , hvor brukeren er helt innesluttet bak et sett med briller. Man beveger seg fritt rundt i en simulert og dynamisk generert verden og kan interaktere med omgivelsene. Det kan på mange måter sammenlignes med et tradisjonelt 3D-dataspill, bare at inntrykkene i VR blir mye sterkere.

En ulempe med denne typen «ekte VR» har hittil vært at VR-brillene har vært dyre og man har hatt behov for en kraftig og dyr datamaskin. Dette er imidlertid i ferd med å endre seg nå. Det finnes drøssevis av spill til VR, men også nyttige applikasjoner som Ikeas kjøkken-app.

AR
AR er et lag med informasjon som legger seg oppå virkeligheten. I AR ser brukeren virkeligheten, men får i tillegg lagt på ekstra informasjon. Typisk bruk av AR er ulike apper til smarttelefoner, hvor man kan bruke kamera-funksjonen til telefonen, men får lagt utvidet informasjon som et lag oppå virkeligheten. Et par eksempler er iSikte og Ikeas AR-app «Place».

Det vil fremover også dukke opp flere spennende AR-briller som gir deg massevis av nyttig informasjon – briller som i seg selv er en kraftig datamaskin, og har potensiale til å erstatte smarttelefonen. Enkelte mener sågar at både smarttelefonen og TV-en er død, nå som AR-brillene kommer for fullt.

MR
MR er et relativt nytt begrep, som betegner en hybrid mellom en digital verden (VR) og den fysiske, ekte verdenen. I MR kan disse to verdenene blandes sammen og interaktere med hverandre. For eksempel kan du i MR velge å plassere en 200-tommers flatskjerm innfelt i veggen i stuen din. Eller du og fruen kan ha ulike versjoner av stuen, med hver deres favorittfarge på veggene, du kan møte venner digitalt som «hologrammer», kommunisere akkurat som om dere var i samme rom og satt rundt det samme bordet.

Ikke lett å forestille seg kanskje, men sjekk ut denne videoen for et tenkt eksempel på hva MR kan utrette. I videoen ser du en kontorarbeider som kjeder seg, men som får lyst til å ha det litt moro på kontoret etter arbeidstid.

Fint, men hva mer bruker vi det til da?
VR-teknologien gir enorme muligheter innen læring/opplæring og trening, ikke minst innen skolevesenet. Med VR kan man trene og øve på oppgaver med svært høy realisme.

Helsesektoren er et annet område som spås enorme muligheter for VR. Allerede nå tas MR-teknologi i bruk i operasjonssalen, og for eksempel innen behandling av traumer gir VR beviselig god effekt.

Også innen områder som kommunikasjon, samhandling og markedsføring spås VR en lysende fremtid.

Rett informasjon til rett tid
Mange mener sågar at VR er første steget på veien til å skape en ny type mennesker. Det er fortsatt en stund til vi kommer dit, men faktum er at selskaper som EON Reality jobber nettopp med å øke hastigheten vi mennesker tar til oss kunnskap på. Det går for sakte å bruke mus, tastatur eller touch-skjerm. Ved å få informasjonen rett inn på netthinna har vi alltid all mulig informasjon tilgjengelig på brøkdelen av et sekund, uansett hvor vi befinner oss.

Stort trøkk i Hamarregionen
I Hamarregionen har et stort antall aktører gått sammen for å satse på VR og AR. Amerikanske EON Reality har etablert kontorer og showroom i regionen og et årsstudium VR og AR ved Høgskolen i Innlandet er igangsatt. I Innlandet finnes en rekke selskaper som jobber innen VR og AR allerede, og mange av disse er nå organisert i en egen VR-klynge – «VR forum INNlandet – «VRINN». I november i år arrangeres VR-konferansen Nordic VR Forum og neste år åpner et stort gründer- og VR-hus i Hamar sentrum.

LES OGSÅ: Virtuell Virkelighet (VR) – hva er det egentlig?

… og denne: Hamar skal bli et kraftesentrum for VR-teknologi

Håvard Røste

Hei, stas at du er innom! Jeg har over 20 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet mellom teknologi, medier og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for tek og medier, men har etter hvert også fått litt sansen for folk. Har hatt roller som journalist, redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef, daglig leder, prosjektleder og klyngeleder. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Er for tiden ansatt i den offensive mediebedriften Hamar Media hvor jeg har ansvar for området "Teknologi og Data". Når jeg ikke jobber med medier og tek er det trolig joggeskoene som slites ut, spader som settes i jorden eller malerkoster som svinges. Ellers blir fluestanga ALT for lite brukt! :-)

ar, EON, mr, vr