Blir du verdsatt?



En tidligere leder sa en gang til meg: «Du er så viktig for bedriften, at jeg gir meg selv sparken før det er aktuelt å si opp deg». Utsagnet brant seg fast, og jeg har ofte tenkt på dette med å være verdsatt i ettertid.

På det tidspunktet var jeg ansatt i en liten gründerbedrift. En bedrift som var avhengig av at alle gav jernet, og vel så det.

For meg var det en utrolig anerkjennelse å få. En person jeg respekterte som faglig svært dyktig, anså meg som SÅ viktig. Jeg følgte meg skikkelig verdsatt!

Klart det var lurt sagt! Det gjorde meg ikke mindre motivert, for å si det sånn. Samtidig ble det sagt i en situasjon som gjorde utsagnet ektefølt. Komplimentet ble gitt i forbindelse med en oppgave jeg hadde løst bra.

Den samme bedriften ble noen år senere solgt, og gründerne solgte seg ut og tok gevinst, blant annet lederen min.

Det å ha en kultur for anerkjennelse tror jeg er en av de viktigste ingrediensene for å lykkes som bedrift, enten man er gründer eller ikke.

Det er trolig også en av de viktigste ingrediensene for få ansatte til å trives, til å utvikle seg og blomstre.

Ekte verdsettelse senker dessuten stressnivået til ansatte.

Når ble du sist anerkjent på jobben? Hvordan ble du verdsatt?

 

Håvard Røste

Hei, Håvard Røste til tjeneste! Jeg har nærmere 20 års erfaring fra ulike roller i skjæringspunktet mellom teknologi og kommunikasjon. Utdannet innen systemutvikling og har alltid hatt enorm interesse for data og digitale medier, men har også etter hvert fått sansen for folk og hva ledelse kan gjøre med mennesker. Har hatt roller som journalist, ansvarlig redaktør, produktsjef, kommunikasjonsrådgiver, PR-sjef og daglig leder. I tillegg har jeg erfaring som gründer fra flere bedriftsetableringer. Når jeg ikke jobber med næringsutvikling, medier og teknologi, er det trolig joggeskoene som slites ut, spader som settes i jorden eller hammeren som svinges. Ellers blir fluestanga alt for lite brukt!